“Na cvičení nemám čas” aneb Kde všude to jde!

Ploska, plochonoží – propadlá klenba, patní ostruha, hallux valgus – vbočený palec

Protažení nohou, pro běžce, maminky i počítačové sedavce

Sestava na protažení nohou před a po běhu

Klik, střecha a kombinace

Stabilita kotníků

Cvičení s dětmi – pokračování

“Odlepené lopatky”

Cvičení s dětmi

“Bolí mě krk, hlava, trapézy” aneb uvolnění krční páteře

“Bolí mě mezi lopatkami” aneb uvolnění hrudní páteře

“Bolí mě záda” aneb uvolnění bederní páteře

Druhý týden s BOSU

Týden s BOSU

Uvolnění SI skloubení = “esíček”

Stabilita kolen a kotníků

Dynamika

Mobilita hrudníku

Mobilita kyčlí

Týden v kanclu

Po porodu, šestinedělí

Článek se připravuje:)

číst dále

Ve výrobě:)

Těhotenství a porod

Těhotenství, pokud je fyziologické, není důvodem k omezení pohybových aktivit. Ale  i během těhotenství se objevují různé potíže s pohybovým aparátem. Je vždy potřeba individuálního přístupu ke každé klientce.

A co většinou řešíme v naší praxi u těhotných žen? Jsou to především různé pocity napětí, bolesti v oblasti zad, pánve, ale i kyčlí, dále bolest v oblasti žeber a bránice, bolest v oblasti symfýzy atd. 

Někdy stačí upravit například polohu ve spánku, podložit si rostoucí bříško a dát polštář mezi kolena.  Jindy je potřeba už navštívit fyzioterapeuta, který vyšetří pohybový aparát a navrhne způsob terapie. 

číst dále

 

První trimestr je důležitý pro vývoj embrya, ale většinou ještě nepřináší velké změny na těle budoucí maminky z hlediska pohybových funkcí.

Druhý trimestr už ale většinou začíná být patrný, roste bříško, zvětšují se prsa a tyto změny už mohou přinést i větší únavu a první bolesti. Objevují se např. bolesti mezi lopatkami, blokády žeber nebo se zvýrazní problémy, které měla žena už před otěhotněním.

Třetí trimestr už je na těle ženy znát mnohem více, rostoucí bříško může způsobovat bolesti v oblasti symfýzy nebo naopak v podžebří tam, kde se upínají břišní svaly a bránice.  Rostoucí plod také na bránici tlačí a posouvá jí nahoru, což se může projevit i na dýchání. V tomto období se tělo již pomalu připravuje k porodu, dochází i k hormonálním změnám, které ovlivňují i kloubní spojení. Proto se mohou objevovat i bolesti v oblasti křížokyčelních kloubů  (SI skloubení),  v kyčelních kloubech, ale i bederní páteři vlivem velikosti miminka a změny těžiště.

Terapie tedy spočívá v tom, zjistit příčinu problémů a pak vhodnými technikami a cvičením klientce poskytnout úlevu. Můžeme využít techniky měkkých tkání, baňky, horkou roli, jemnou masáž, ale i mobilizační techniky, protažení svalů, aktivaci břišních svalů pomocí dýchání, Metodu L. Mojžíšové, různé polohy dle vývojové kineziologie atd. Udržení či zlepšení kondice svalů v oblasti břicha a pánevního dna během těhotenství je dle mého názoru velmi důležité pro následný porod a také pro období po porodu.

2. trimestr těhotenství

1. trimestr těhotenství

Příprava na těhotenství

Nedaří se Vám otěhotnět? Jste zdravá vy i Váš partner a přesto to stále nejde? Možná je problém v tzv. funkční sterilitě. To znamená, že vaše pánevní dno je v nepohodě a vy jen potřebujete harmonizovat Váš pohybový aparát.

Cest a metod, jak toho docílit, je celá řada. Já se zaměřím na fyzioterapeutické metody. I tady je mnoho přístupů, ze kterých můžeme vybírat. Nejdůležitější je ale zvolit individuální přístup ke každé klientce.

Ve své praxi nejvíce využívám Metodu Ludmily Mojžíšové, kterou propojuji s dalšími technikami a metodami vždy podle stavu pacientky.

Jak funguje Metoda Ludmily Mojžíšové?

číst dále

Terapie funkční ženské sterility je založena na reflexním ovlivnění nervosvalového aparátu pánevního dna a k tomu využívá pohybovou terapii bederní páteře, křížové kosti, kostrče, pánve a svalů, které mají vliv na jejich vzájemnou polohu. K ovlivnění regulace ženského pohlavního ústrojí dochází pomocí vegetativního nervového systému, zejména díky parasympatiku, v přímé závislosti na situaci pánevního dna.

Při první návštěvě je důležité vyšetření pohybového aparátu, které nám dá celkový obraz jeho stavu, ozřejmí blokády páteře, svalové spasmy, zkrácené a oslabené svaly.

A pak už přecházíme k samotnému cvičení, které se pacientky musí naučit a pak hlavně aktivně samy každý den cvičit.

Při dalších návštěvách vždy zkontrolujeme provádění jednotlivých cviků a také stav svalových spasmů, blokád atd. Zhruba po 6 až 8 týdnech se provádí mobilizace kostrče, páteře a žeber vždy individuálně.

Mezi další terapeutické metody, které v léčbě používáme, patří např. Vojtova metoda, DNS dle P. Koláře, ACT dle I. Špringrové, Brunkow terapie a jiné. Využíváme i kinesiotaping, Balance taping a cross taping. Vy samy můžete zkusit i hormonální jógu.

Cviky, které se naučíte v rámci terapie, se pak dají uplatnit i v průběhu těhotenství jako prevence různých těhotenských bolestí pohybového aparátu a pomohou Vám i při samotném porodu.

Pánev v neutrálním postavení a brániční dýchání

Lopatky, mobilita hrudníku, korigovaný stoj a hýždě

Týden s overballem

Druhý týden s pilátes válcem

Týden s pilátes válcem

Druhý týden s míčem

Týden s therabendem

Cvičení v páru

Týden s míčem

Cviky co všichno známe, ale…?

Týden s břichem

Týden na zadek

Týden s protažením

Posílení všech partií

Záda

V minulém videu jsme se zaměřily na protažení a uvolnění krční páteře. Dnes budeme pokračovat a ukážeme vám jednoduché cviky na hrudní a bederní páteř.

Sedavé zaměstnání, časté řízení auta a nedostatek pohybu mají vliv na celá naše záda. Mění se způsob dýchání, přetěžují se svaly v oblasti zad, ochabují břišní svaly. Ale i když si po dlouhém sezení půjdete zaběhat, zahrát třeba tenis, golf a podobně, vyjedete na kolo, tak je důležité tělo na pohyb připravit a po pohybové aktivitě zase uvolnit a protáhnout.

Tak tady je pár základních cviků: dýchání s aktivací bránice, mobilizační cvičení na hrudní páteř a SI klouby, protažení a uvolnění bederní páteře.

Krční páteř

Bolesti krční páteře jsou častým důvodem k návštěvě fyzioterapeuta. Obzvlášť nyní se nám v ordinaci množí případy bolesti krční páteře a s tím související bolesti hlavy, bolesti mezi lopatkama, brnění či mravenčení rukou, bolest loktů a podobně. To vše může souviset právě s problémy v oblasti krční páteře.

A proč nyní? Mnoho lidí dnes pracuje z domova, sedí u počítačů, ale nemá vhodné a ergonomicky správné pracovní prostředí. Pracují s notebookem na sedačce, u kuchyňského stolu a podobně.

Proto jsme pro vás připravily toto pár jednoduchých cviků na uvolnění krční páteře, protažení svalů v oblasti krku a také automobilizační cvik na CTh přechod.

Stačí jen otevřít odkaz a můžete si zacvičit.

Bolesti krční páteře jsou častým důvodem k návštěvě fyzioterapeuta. Obzvlášť nyní se nám v ordinaci množí případy bolesti krční páteře a s tím související bolesti hlavy, bolesti mezi lopatkama, brnění či mravenčení rukou, bolest loktů a podobně. To vše může souviset právě s problémy v oblasti krční páteře.

A proč nyní? Mnoho lidí dnes pracuje z domova, sedí u počítačů, ale nemá vhodné a ergonomicky správné pracovní prostředí. Pracují s notebookem na sedačce, u kuchyňského stolu a podobně.

Proto jsme pro vás připravily toto pár jednoduchých cviků na uvolnění krční páteře, protažení svalů v oblasti krku a také automobilizační cvik na CTh přechod.

Stačí jen otevřít odkaz a můžete si zacvičit.

…něco se chystá…

Náš příběh

Jak jsme se poznaly? Anču od malička bavilo tančit, už jako náctiletá se dostala na velmi slušnou úroveň a začala ke střední škole navštěvovat také taneční konzervatoř. Jenže přetěžované tělo potřebovalo brzy péči fyzioterapeuta, a tak se přes společného známého dostala s bolavými zády a kolenem pod ruce Silvě. Od prvního setkání si i přes věkový rozdíl sedly a společná sezení tak brzy probíhala v přátelském duchu. Zásadní moment pak přišel v roce 2014, kdy si Anča při jednom z tanečních vystoupení zlomila kostrč, takže po pobytu v nemocnici bylo potřeba rehabilitovat. Silva v tu chvíli přesvědčila Anču, ať si nenechává zlomeninu chirurgicky odstranit, neboť to může způsobovat potíže v dalším životě a vzala si jí opět do své péče. Půl roku po zranění se vídaly každý týden a společně pracovaly na tom, aby se Anča mohla vrátit do normálního života, i když už bez vrcholového tance. Časté návštěvy ještě více prohloubily vzájemné přátelství a Anči zvídavost o fyzioterapeutické metody způsobila zájem o možnost studia v tomto oboru. Po maturitě absolvovala úspěšně přijímací zkoušky na vysokou školu se zaměřením na fyzioterapii a z debat pacientky s terapeutkou se postupně stávaly debaty kolegyň. Společně pak vybíraly téma pro bakalářskou práci, která se točila právě kolem potíží se zraněnou kostrčí a pánevním dnem. Po dobu jejího studia byla Silva na mateřské dovolené a obě v té době začaly přemýšlet, co bude dál. Vznikl nápad společné praxe, který se podařil uskutečnit krátce po úspěšném zakončení školy v roce 2020. Silva si svou žákyni vychovává k obrazu svému postupně bez nátlaku už asi 8 let a nyní mohou pomáhat lidem společně ve Fyzio For Sure.